Udskriv

Introduktion til fotografier

Fotografier som et kommunikationsredskab ligner til forveksling de fotografier, alle har i deres fotoalbum derhjemme. Det kan være billeder taget med et almindeligt eller med et digital-kamera, som derefter kan være blevet forstørret/formindsket og lamineret (så de ikke bliver slidt) eller lagt ind i et computerprogram og/eller på en fjernsynsskærm.

Billederne kan på den mest enkle og konkrete måde bruges til blandt andet at give udtryk for et ønske eller at fortælle, hvad der skal ske i løbet af dagen. Det sker ved, at brugeren for eksempel giver et standardiseret billede af en hest til personalet og derved fortæller, at han/hun gerne vil ud at ride. På den mere abstrakte måde kan billederne eksempelvis bruges til at fortælle en historie om en tur i Zoologisk Have ved, at brugeren viser billeder fra turen og måske peger undervejs.

Kommunikation ved hjælp af fotografier har uendelige muligheder og kan være meget nuanceret. Men som de praktiske erfaringer på denne side viser, kan der ofte opstå problemer med tolkningen af billedbrugen, idet billederne kan indeholde mange ting.

   
  Projektet Kommunikationsudvikling udføres af Socialt Udviklingscenter SUS